Dag 4

5 november 2019 - Patan, Nepal

Half 5 gaat mijn wekker op na de ochtendgebeden ( punja's ) van de monniken, we moeten tot het ontbijd stil zijn, eenmaal binnengekomen door de enorme deur die ze voor ons open doen mogen we op blote voeten achterin op de matrassen gaan zitten met de benen in de lotus houding, je mag nooit met je blote voeten naar de boedha gaan zitten dat is respectloos. Een voor een komen de monniken binnen lopen van 6 tot 21 het zijn er 120 en als ze eenmaal zitten in de lotus houding beginnen ze een uur lang allerlei mantras op te lezen, voor ons éen groot gebrabbel en af en toe slaan ze met trommels er door heen heel bijzonder om mee te maken.  Terwijl de rest yoga gaat doen ( ik heb teveel pijn aan mijn blaas om mee te doen van de vorige les) ga ik terug om een theetje te drinken op mijn kamer en te wachten op ons ontbijt.

Tegen 10 uur gaan we een wandeling maken naar een dorpje met uniek veel tempels, zo ontzettend bijzonder om door straatjes te lopen en te zien hoe de lokale bevolking hier echt leeft met echt helemaal niks maar zo gastvrij zo vriendelijk, met vaak 1 koetje een moestuin en wat geitjes zijn ze zelfvoorzienend, kindjes die spelen met steentjes en allemaal zwaaien overal lopen honden en rijden er brommers tussen de kleine straatjes zo knus.

We komen bij een enorm klooster we mogen even binnen kijken WOW er staan 5 enorme boedha beelden van goud echt heel indrukwekkend hier wonen 700 monniken het is er echt prachtig, buiten op de top van de berg staat een enorm boedha beeld dat uitkijkt over het dorp ( die waakt over de mensen zeggen ze hier) .Als we terug lopen gaan we even wat drinken bij een lokaal cafetje zo schattig we zitten in de tuin waar ze zelf wonen hun keukentje is het cafe, je betaalt nog geen euro voor drinken ( coca cola) en voor een snack 30 cent ongelooflijk!!!

Na de lunch bij ons guesthous loop ik met 4 andere een wandeling na de enorme rijstvelden, ik kan niet omschrijven wat een gelukkig gevoel ik heb als ik dit zie zo bijzonder allemaal met op de achtergrond het enorme klooster waar we verblijven en het enorme gave uitzicht over alle velden, we mogen kijken bij een groep Nepale

1. Ada:
    5 november 2019
    Wat een prachtige ervaringen!!!